Skip to content

Generația Z și revoluția cumpărăturilor – O poveste a adaptării digitale

Spre deosebire de generațiile anterioare, Generația Z a crescut în lumea smartphone-urilor și a tehnologiei digitale de ultimă oră. De la cumpărături online fără efort pentru orice au nevoie, până la luarea unor decizii de cumpărare, Generația Z schimbă înțelesul de a fi un consumator inteligent în lumea de azi, potrivit datelor de la Forbes.

În primul rând, această generație tânără a crescut și s-a dezvoltat în era digitală , unde toată lumea avea de când era mică acces la rețelele de socializare. Desigur, acestea prezintă acum o crucială parte din viața tinerilor din Generația Z, fiind pe gândirea că dacă ceva nu a apărut pe aceste platforme de socializare, nu este bun sau nu este în trend. Astfel, brand-urile au avut nevoie să se conformeze și și-au dezvoltat o puternică strategie de marketing, o mare parte dintre ele incluzând parteneriate cu anumiți influenceri, care creează conținut pe rețelele de socializare în care promovează produsele acestora. Conform unor statistici de pe Statista din 2022, Generația Z a descopert noi brand-uri online prin: Reclame ale celebrităților sau persoane cunoscute (19%); Postări sau review-uri ale unor bloggeri experți (18%); Vlog-uri (16%); Reclame pe platforme de streaming muzical (16%); Anunțuri/conținut sponsorizat în podcasturi (13%)

Prin urmare, am considerat că este crucial să examinăm această situație și din partea unui influencer din România, care a realizat campanii sponsorizate pe rețelele de socializare și vede dintr-o altă perspectivă cum decurg lucrurile în rândul cumpărăturilor online făcute de tineri.

Generația Z este mai ușor influențată să cumpere anumite produse promovate de influenceri, dar doar după anumite criterii cum ar fi – aspectul produsului și dacă e aestetic suficient, prețul acestuia, dar cel mai important, modul în care este prezentat. Publicul tânăr simte dacă o reclamă este prea exagerată și astfel, își pierde încrederea față de acel influencer. Tinerii rezonează mai mult cu reclamele naturale și tind să cumpere mai mult în urma acestora. Pe de altă parte, codurile de reducere sunt un plus, deoarece publicul are un interes mai mare față de acel produs dacă le este oferit și un cod de reducere. Acest lucru se întâmplă din cauză că rămân cu impresia că dacă nu profită de moment, nu vor mai găsi niciodată o ofertă așa de bună.

Nataly Nunez- influencer din Cluj-Napoca, 22 de ani

Din păcate, cumpărăturile online s-au transformat într-o adicție pentru tineri, mai ales din cauza influențelor din rețelele de socializare. Pentru a afla mai multe despre adicțiile de cumpărături, am întrebat un psiholog care ne poate documenta mai mult asupra acestora.

La generația Z, adicția de shopping e influențată de dezvoltarea industriei reclamelor, mai ales din cauza rețelelor de socializare , dar foarte mult din nevoia de a fii la fel cu influencerii pe care îi urmăresc și din nevoia de a compensa o lipsă de sens și de valori. Adicțiile de orice fel nu sunt bune, pentru că ne influențează în sens negativ viața, chiar și dacă e vorba de o adicție a shopping-ului și nu ceva mai nociv. Din cauza adicțiilor, de asemenea fel, avem nevoie de tot mai multe lucruri pentru a simți aceeași stare de bine, ne apare o stare de rău fizic și psihic dacă sutem lipsiți de obiectul adicției, iar în plus, aceasta duce la modificări de substanțe din creier.

Psiholog Clinician – Roxana Pozdîrcă , 53 de ani

Pentru a întelege mai bine de unde provin aceste adicții și care sunt cele mai mari interese atunci când vorbim despre cumpărăturile online, am vorbit cu o studentă de anul 3 la medicină în București, care are o adicție de shopping.

Adicția aceasta de shopping a apărut probabil din cauza stresului și a lipsei de ocupație în timpul liber. Fiind doar studentă și neavănd un loc de muncă, îmi rămâne un timp liber semnificativ, mai ales în timpul vacanțelor sau în perioadele în care nu am examene. Majoritatea magazinelor au și site online și este foarte ușor și accesibil să intru să navighez de pe telefon, iar de cele mai multe ori , ajung să și plasez o comandă, deși nu am neapărată nevoie de produsul respectiv. Îmi place să merg și în mall pentru cumpărături, dar de cele mai multe ori prefer să le fac online. Magazinele de la care cumpăr cel mai des sunt de haine, respectiv – Zara, Mango, Peek&Cloppenburg, Stradivarius, Nike. Fiind abonată la aceste magazine de un timp, primesc anumite reduceri și oferte, care deobicei mă determină să achiziționez ceva, doar pentru a nu pierde reducerea.

Luoana Iarca, 22 de ani, studentă în București

Generația Z este cu vârste cuprinse între 11 și 26 de ani, ceea ce înseamnă că o mare parte dintre aceștia nu au un venit stabil. Astfel, reiese faptul că aceștia comandă lucruri online din banii părinților.

Hartă angajați cu vârste între 20-29 de ani în funcție de an și sex

După ce am analizat vizualizarea cu ajutorului setului de date DS1, care prezintă procentajul de angajați cu vârste între 20 și 29 de ani, în funcție de an și sex, am observat că începând din 2020, acesta a scăzut, dar totuși ajungând din nou la un nivel înalt în 2023. Acest lucru subliniază faptul că, cumpărăturile online au fost într-o continuă creștere în ultimii ani, potrivit unui studiu realizat de Statista, în ciuda apariției unei pandemii care a rezultat în concedierea multor angajați pe neprevăzute.

Această vizualizare făcută cu setul de date DS1 ne prezintă evoluția procentajului de femei angajate din 2019 până în 2023. Astfel, putem observa în 2020 o scădere a procentajui, din cauza apariției pandemiei, acest lucru motivând ulterior, mai multe femei să se angajeze. Se poate observa asta, deoarece în 2023 procentajul a ajuns la 63.59%, care este mai mare decât cel din 2019 ( înainte de pandemie ), acela fiind de 61.04%.

Cu ajutorul DS1, am realizat această vizualizare care prezintă procentajul de bărbați angajați în funcție de an (2019 – 2023). Se poate observa un grafic asemănător cu cel din cazul femeilor. Dacă ar fi să facem o comparație între sexe, procentajul bărbaților este mai mare cu 7.556%. Potrivit unui studiu, bărbații cu vârste între 25-49 de ani sunt mai predispuși decât femeile să cumpere online. 84.3% dintre bărbați cumpără online, iar femei doar 77%. Însă, femeile fac mai des aceste achiziții, într-o medie de 7.1 pe an, iar bărbații de 5.4 ori pe an. Mai mult decât atât, s-a demonstrat că deși bărbații fac de mai puține ori cumpărături online, aceștia cheltuile cu 10 euro mai mult pe achiziție decât o femeie.

Având în vedere aceste lucuri, putem spune că Generația Z preferă cumpărăturile online peste cele din magazine fizice. Acest fapt reprezintă însă și un dezavantaj pentru bugetul lor, fiind mult mai predispuși să comande lucruri de care nu aveau neapărată nevoie și pot fi mult mai ușor manipulați de către brand-uri pentru a plasa o comandă. În plus, trebuie să avem în vedere faptul că aceste adicții de cumpărături nu sunt sănătoase din niciun punct de vedere.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.