Skip to content

România: cap de listă când vine vorba despre accidentele rutiere din Europa

Când vine vorba despre capitolul de accidente rutiere, România se află pe primul loc comparativ cu celelalte țări membre din Uniunea Europeană. Conform unei statistici realizate de poliția română, în perioada anilor 2009-2019, 9.290 accidente și 2018 decese au fost înregistrate în 2011, numărul scăzând până la 8642 de accidente și 1864 de decese.

Între anii 2020-2021 România a înregistrat o scădere record a numărului de accidente și decese, dar acest lucru s-a datorat în special restricțiilor din timpul pandemiei. Totuși, în ciuda acestor scăderi, România a rămas și rămâne în continuare pe primul loc la numărul de accidente rutiere și decese

Un risc crescut de accidente rutiere poate rezulta din nivelul scăzut de lumină atât în ​​timpul zilei, cât și pe timp de noapte. Acestea sunt câteva justificări ale motivului pentru care aceste afecțiuni ar putea fi factori de risc:

Vizibilitate scăzută

Lipsa luminozității afectează capacitatea șoferilor de a recunoaște obiectele, vehiculele și semnalizarea din apropiere.

Lumina difuză poate reduce contrastul și claritatea în condiții de lumină slabă sau în ceață, ceea ce face obiectele mai greu de văzut.

Pentru o vedere clară a drumului și a altor vehicule pe timp de noapte, este posibil ca lumina artificială să nu fie suficientă.

Șoferii pot întâmpina dificultăți în a estima cu precizie distanțele și vitezele vehiculelor adiacente în condiții de lumină scăzută. Acest lucru poate duce la calcule incorecte și poate crește posibilitatea de coliziuni.

Oboseală și somnolență

Corpul uman este conceput pentru a fi într-o stare de odihnă și somn noaptea. Conducerea în acest timp poate face o persoană obosită și adormită, ceea ce îi poate afecta atenția și timpul de reacție și poate crește probabilitatea unui accident.

Prezența animalelor 

Animalele sălbatice pot fi mai active și pot traversa drumurile pe timp de noapte. Vizibilitatea insuficientă face dificilă reperarea lor la timp, ceea ce poate provoca coliziuni.

Utilizarea necorespunzătoare a sistemelor de iluminare 

Atunci când conduceți în condiții de lumină scăzută, este important să utilizați sistemele de iluminare ale mașinii dvs., cum ar fi frâna și farurile.

Vizibilitatea vehiculului dumneavoastră și a altor șoferi poate fi compromisă dacă aceste sisteme nu sunt utilizate corespunzător.

Majoritatea accidentelor se produc la lumina zilei

Deși există accidente și când luminozitatea este redusă, majoritatea accidentelor se petrec ziua, când oamenii circulă cu mașinile și este trafic. Numărul accidentelor din România este cu mult peste media europeană din mai multe cauze. L-am întrebat pe Andrei Bumbar, ofițer la Poliția Rutieră, care ar fi motivele pentru care avem atât de multe accidente în țara noastră.

„Cauzele principale ale accidentelor sunt: nesemnalizarea corespunzătoare a drumurilor, lipsa infrastructurii, apoi mai este vorba despre comportamentul conducătorilor auto în trafic, preocupările acestora și, nu în ultimul rând, viteza,” ne-a declarat acesta.

Trebuie luate măsuri de precauție, cum ar fi precauție suplimentară în timpul conducerii, respectarea limitelor de viteză, utilizarea corectă a sistemelor de iluminare și menținerea unei distanțe de siguranță față de alte vehicule, pentru a ajuta la reducerea riscurilor cauzate de condițiile de lumină scăzută. De asemenea, se recomandă să evitați conducerea când sunteți obosit și să ajustați viteza și stilul de condus la condițiile actuale de vizibilitate.

În data de 28 mai 2023, Daniel Potor, în vârstă de 21 de ani, a fost implicat într-un accident rutier care s-a petrecut în județul Satu Mare, comuna Supur. Tânărul a declarat că a circulat regulamentar în momentul în care o altă mașină a intrat în depășire pe contrasens și nu a putut niciunul dintre ei să oprească la timp, rezultând o coliziune frontală între cei doi conducători auto. Accidentul s-a petrecut la lumina zilei.

Riscul de a intra într-un accident de mașină este influențat semnificativ de vârstă. Următoarele categorii pot fi folosite pentru a analiza modul în care vârsta afectează accidentele de circulație.

Șoferi cu vârsta sub 20 de ani

Șoferii cu vârsta sub 20 de ani sunt considerați ca fiind într-un grup cu risc ridicat pentru accidente de circulație. Acest lucru se datorează mai multor factori, cum ar fi experiență limitată de conducere, când șoferii tineri nu au adesea suficientă experiență de conducere, ceea ce îi expune riscului de a aprecia greșit condițiile de trafic și de a răspunde din neatenție la pericole.

Șoferii tineri pot fi mai predispuși să accelereze, să conducă agresiv, să-și folosească telefoanele în timp ce conduc sau să consume alcool sau droguri înainte de a se urca la volan.

Dezvoltarea neterminată a creierului

Conform cercetărilor, creierul uman continuă să se dezvolte până la vârsta de 25 de ani, iar la adolescenți și adulții tineri, anumite abilități cognitive, cum ar fi controlul impulsurilor și capacitatea de a cântări riscurile, nu sunt încă pe deplin dezvoltate. 

Șoferi cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani:.

În comparație cu șoferii mai tineri, acești șoferi au de obicei un risc de accident mai mic. Comparativ vorbind cu șoferii mai în vârstă, riscul este încă destul de mare. Printre factorii importanți se numără experiență în creștere: șoferii între 20 și 30 de ani au de obicei mai multă experiență de conducere decât adolescenții, ceea ce îi poate ajuta să-și îmbunătățească tehnicile de conducere și să gestioneze mai bine situațiile din trafic.

Diferențele individuale pot fi găsite în atitudini și comportamente pe măsură ce oamenii fac tranziția la vârsta adultă. În timp ce unii șoferi pot conduce cu prudență și responsabilitate, alții pot acționa într-o manieră periculoasă sau neglijentă.

Șoferi peste 30 de ani

Chiar dacă tinerii provoacă un număr crescut de accidente, majoritatea sunt provocate de oameni de peste 30 de ani.

De ce sunt vârstnicii mai predispuși de a fi implicați în accidente?

Andrei Bumbar consideră că pentru vârstnici lipsește răbdarea si atenția, iar când vine vorba de o situație care poate produce un accident, reflexul celor mai în vârstă nu mai este așa de ridicat precum cel al tinerilor.

Județele pot diferi în ceea ce privește densitatea traficului, comportamentul șoferilor, obiceiurile de conducere, infrastructura rutieră, aplicarea legilor rutiere și alți factori legați de siguranța rutieră. Aceste variații pot fi influențate de o serie de variabile, precum:

Tradiții locale

Fiecare județ are propriile tradiții care se aplică modului în care șoferii ar trebui să se comporte pe drum. Un stil de conducere mai defensiv și respectarea strictă a legii pot fi asociate cu unele județe, în timp ce o abordare mai relaxată sau agresivă a traficului poate fi asociată cu altele.

Infrastructura rutieră

Starea drumurilor variaza de la județ la județ, din punct de vedere calitativ. În timp ce alte județe se pot lupta cu infrastructura slabă, drumurile proaste și sistemele de semnalizare învechite, unele pot avea drumuri din ce în ce mai bine întreținute, semnalizare adecvată și măsuri de siguranță mai eficiente.

Densitatea traficului

Județele cu orașe considerabile și dens populate se pot confrunta cu un trafic mai ridicat și mai susținut, ceea ce poate afecta comportamentul și riscul de accidente. Zonele urbane pot avea mai multe intersecții, interacțiuni complicate cu vehiculele și o probabilitate mai mare de coliziuni.

Aplicarea legii rutiere

Există diferențe regionale în modul în care sunt respectate legile rutiere. Modul în care sunt administrate amenzile, cum sunt folosiți polițiștii rutieri și cât de multă conformitate există între șoferi variază.

Dacă ar fi să tragem câteva concluzii, există câteva probleme majore care, până nu vor fi rezolvate, vor continua să fie elementele cu cea mai mare influență în creșterea numărului de accidente rutiere și decese.

În primul rând, un număr mai mare de centuri ocolitoare și autostrăzi nu doar că ar reduce numărul de accidente în zonele urbane și rurale, însă ar ușura mult mai mult și traficul.

De asemenea, o mentalitate colectivă sănătoasă, cu privire la traficul rutier, este necesară pentru ca toți cei care participă la trafic să aibă parte atât de o ușurință în mobilitate, cât și siguranță. Atât șoferii, cât și pietonii trebuie să fie mai responsabili în momentul în care se află în trafic.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.