Skip to content

Fenomenul ,,work from home” și evoluția acestuia în pandemie și după

Într-o lume în care tehnologia avansează în ritm alert, munca remote a luat locul muncii tradiționale pentru motive precum o comunicare mai rapidă cu persoane din întreaga lume, dar și accesul la activitatea profesională dintr-un mediu familiar și confortabil. Contextul pandemic plin de provocări, ne-a obligat pe toți să ne adaptăm schimbărilor inconsistente și persistente. Atunci când vine vorba de mediul de lucru, companiile din toată lumea au fost nevoite sa recurgă la soluții benefice pentru angajați, cu scopul de a crea un mediu sigur, dar care să își mențină productivitatea. Mulți au recurs, astfel, la munca remote, fie ca măsură opțională sau periodică, fie ca opțiune full-time.  Munca remote nu a apărut în pandemie totuși, ci a fost folosită chiar și înainte de către multe companii care au descoperit că munca de acasa poate fi productivă și confortabilă.

Anul 2022 marchează “revenirea la normal” , sau cel puțin o încercare, dar asta nu înseamnă că munca remote va dispărea. In aprilie 2022, Biroul American de Statistica a Muncii a efectuat un chestionar (CPS) care a durat timp de 4 săptămâni, în aprilie 2022, pentru a afla numărul angajaților care încă lucrează de acasă comparativ cu totalul forței de muncă:


Tabelul de mai sus ne arată faptul că telemunca, deși nefiind la fel de întâlnită ca în mijlocul pandemiei, rămâne consistentă în viața angajaților cu studii superioare până la vârstă de 50-55 de ani. Companiile mari, mai ales cele cu rădăcini strânse în domeniul IT, au realizat că angajații lor își pot petrece cele 8 ore din fata calculatorului și de acasă, fară efecte adverse la nivelul de producție. Munca de acasă a deschis ochii multor angajați că, o mare parte al timpului petrecut la birou, este de fapt pierdut pe orice altceva în afară de munca în sine.

Impactul asupra firmelor românești

Pandemia a lovit piața muncii la nivel global, însă, cu toate provocările ei, aceasta a reușit să aducă și câte ceva bun angajaților care au tranzitionat la munca de acasă. Un raport de cercetare efectuat de Universitatea ,,Alexandru Ioan Cuza” din Iași și publicat de catre ,,Ziarul de Iasi” în aprilie 2021 intitulat ,,1 an de pandemie Covid-19, Impactul Asupra Firmelor Românești” , a urmărit să vadă evoluția companiilor în perioada pandemiei. Raportul conține mai multe tipuri de date, printre care: punctele forte ale telemuncii, factorii de succes ale unei companii în pandemie și cele mai mari provocări ale anului 2021.

Aici se află datele raportului.

Cel mai mare punct forte al companiilor a fost digitalizarea și îmbunătățirea proceselor, cu 13,5% voturi. Pe scurt, am fost aduși forțat în lumea electronică, lumea în care totul se desfășoară la apăsarea unui singur buton. Zilele în care trebuie să te plimbi cu o hârtie în tot orașul pentur a rezolva o problemă încep a fi din trecut. Încă nu suntem la nivelul altor state din Europa, îndeosebi vestul Europei, însă e un pas înainte.

Cea mai mare provocare întâmpinată de firmele românești a fost atragerea HR specializată, cu 12,8%. În lumea pandemică și post-pandemică, HR-ul a devenit o extensie a companiei în mediul online, iar specializarea necesară pentru acest domeniu a crescut considerabil. Această provocare a fost urmată de stresut continuării pandemiei, deoarece nimic nu e sigur de pe o zi pe alta, iar apoi costul ridicat al materiilor prime. Lockdown-ul global a dus la o mare criză a materiilor prime care a afectat fiecare sector, de la industria de mașini la electronice și electrocasnice

Deși 8,5% din companii au declarat că activitatea s-a desfășurat fără probleme, principalii factori de succes în panemie au fost: utilizarea telemuncii, cu 6,4%, măsuri sanitare de prevenție cu 5,6% și investițiile oprite, scăzute sau amânate cu 4,7%.

Revenirea la ,,normal”

Deși pandemia e pe sfârșite, lumea nu va mai reveni în starea de dinainte de 2020, sau cel puțin așa crede Ragu Bhargava, CEO-ul Global Upstate: ,,Există această narațiune de a “reveni la normal” , susținută de angajatori, când lumea nu va mai reveni la același normal cu care eram obișnuiți. Pandemia a schimbat radical locul de muncă, și a arătat că pe lângă faptul că multe job-uri se pot face de acasă, chiar sunt efectuate mai bine și mai rapid”. Se preconizează că desi pandemia e pe sfârșite, telemunca va continua să crească, iar 25% dintre locuri de muncă vor fi efectuate strict de acasă până la sfârșitul anului 2023.

Acestea fiind spuse, munca în contextul pandemic a oferit lumii șansa de a descoperi multe dintre beneficiile muncii remote. Astfel, oamenii au reușit să rămână conectați și să se adapteze schimbărilor apărute, în timp ce tehnologia a ținut pasul cu aceștia oferindu-le servicii chiar și mai evoluate față de pănă acum. Platformele digitale pentru meeting-uri online au cunoscut o creștere semnificativă în ceea ce privește numărul utilizatorilor, mulți dintre acești utilizatori nefiind familiarizați cu acest tip de tehnologie până în acest punct. Pandemia a ”forțat” societatea să adopte un alt stil de muncă, care deși nu este întotdeauna preferat, este o alternativă utilă de care ne vom putea bucura în viitor.

Cristi Lazar, Alina Boboc JEN2

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.