Statutul femeilor în filme de-a lungul anilor 

Acest subiect este unul destul de delicat chiar şi pentru anul 2022, femeile fiind încă excluse din lumea cinematografică şi în zilele noastre. În acest articol vom explica de ce sunt respinse anumite femei în funcţie de rasă, etnie sau alte aspecte, de ce există mai multţi bărbaţi care sunt nominalizaţi la diferite premii sau dacă femeile încă sunt privite cu neîncredere în industia cinematografică din prezent.  

Cum este redată viaţa femeilor şi cum este redată viaţa bărbaţilor pe micile ecrane:  

În primul rând, înainte de a ne lega de anumite aspecte pentru care sunt sau nu selectate femeile în filme, vom discuta despre cum apar femeile portretizate în faţa micilor ecrane şi dacă acest lucru diferă sau nu faţă de sexul masculin.  

În studiul său despre inegalitatea sexelor din domeniul conematografiei, Ian Kunsey precizează că  există o oarecere diferenţă între povestea pusă în scenă de femeie faţă de cea a bărbaţilor, iar filmele care duc într-o zonă feministă, contestă mai mult sau mai puţin identitatea femeilor decât să ne arate trăsăturile reale ale unei femei, diferenţiindu-se astfel de bărbaţi care oferă o viziune clară asupra ideilor tradiţionaliste cu care sunt percepuţi.  

Ian ne oferă exemplul filmului O buclă în timp ca să înţelegem că mai există şi filme în care nu se pune accentul pe un anumit personaj principal, nefiind vorba doar despre un bârbat sau doar despre o femeie, iar cu ajutorul acestui exemplu ne argumentează şi cum rolul femeii nu este tot timpul unul ca cel prezentat anterior, ci poate fi şi un rol ce prezintă o persoană independentă, puternică, pasionată de şiinţă, etc.  

Femei vs. Bărbaţi  

                                                             Regizor: bărbat  
Titlu  Protagonist  Alţi actori importanţi  
Pantera Neagră  Bărbat 2 bărbaţi şi o femeie 
Răzbunătorii: Războiul infinitului  Bărbat 3 bărbaţi 
Jurassic World: Regatul căzut  Bărbat 2 bărbaţi şi o femeie 
Deadpool 2 Bărbat 2 bărbaţi şi o femeie 
Misiune imposibilă: Declinul  Bărbat 3 bărbaţi  
                                                               Regizor: femeie 
Titlu  Protagonist Alţi actori implicaţi  
O buclă în timp  Femeie 3 femei 
Blockers Femeie 2 bărbaţi şi o femeie 
Mă simt frumoasă Femeie  3 femei  
Spionul care mi-a dat papucii Femeie 1 bărbat şi două femei 
Pe baza sexului  Femeie 2 bărbaţi şi o femeie 

 Tabele preluate şi modificate parţial din studiul: Reprezentări ale femeilor în filmele populare: 

Un studiu al inegalității de gen în 2018 

Testul Bechdel 

Testul Bechdel este o metodă foarte simplă de a vedea dacă persoanjele feminine au un scop precis în filme sau dacă acestea sunt neimportante, alese doar pentru un statut tradiţional de femeie. Alison Bechdel a creat acest test în anul 1985, caricaturista afirmând pe atunci  un film trebuie să îndeplinească trei criterii şi anume: „există cel puţin două femei care au nume pe ecran, au o conversaţie între ele la un moment dat şi acea conversaţie nu este depre un bărbat”. Conform, spuselor ei, doar respectând aceste 3 reguli, femeile au o anumită profunzime într-un film.  

Potrivit testului creat  Walt Hickey, s-au analizat 1615 de filme din 1993 până în anul 2013, astfel:  

Sursă foto: The Dollar-And-Cents Case Against Hollywood’s Exclusion of Women 
 

Sexualizarea femeilor în filme  

Pentru că sexul frumos este apreciat şi poate o femeie într-o anumită poziţie vinde mai bine, regizorii tind să aducă pe micile ecrane femei care să îmbrace haina senzualităţii şi să fie plăcută publicului.  

Doctorand la Newhouse School of Public Communications, Adriana Muceola a declarat că  

„În mod istoric, sexul a <<vândut>>  deoarece este o tehnică de a atrage atenția consumatorilor. Aceasta este o problemă comună nu doar în filme, ci şi în mass-media, în general: obiectivizarea femeilor.” Aceasta mai adaugă şi că oamenii din spatele camerelor se aşteaptă ca femeile să fie ascultătoare şi să aibă doar un singur scop, acela de a face pe plac bărbaţilor. „Sexul se vinde tocmai din acest motiv, este un strat de marketing foarte ușor.”  

Maya Goosman | Digital Design Director 

Un set de date oferit de Statista ne evidenţiază numărul de femei sexualizate prin intermediul filmelor doar în anul 2018. Se poate observa cum fetele sunt sexualizate încă de la 13 ani, rata cea mai mare de 37,3%  având-o fetele între 13 şi 20 de ani pentru o ţinută sexy. Pentru nuditate, cele între 13 şi 20 de ani se clasează pe acelaşi loc cu cele între 21 şi la 39 de ani, cu un procentaj de 33,3% , iar  femeile între 40 şi 64 de ani se clasează pe ultimele locuri. 

Alexandra Iordache Interviu

Regie de film si tv anul 1 Universitatea Națională de Artă Cinematografică Ion Luca Caragiale București

1.Daca te uiti pe acest grafic, ce parere ai de el, aici aratand numarul filmelor din diferite zone fara roluri feminine? ( Poti sa te referi la ce crezi tu ca ar cauza asta in unele zone Si poate la cum ti se pare cum te face sa te simti, faptul ca nu e indeajunsa reprezentare)

Graficul o descurajează și o întristează în căutarea poveștii și a personajelor. Ceea ce nu este în regulă, este faptul că ar trebui să se lucreze mai mult pe reprezentarea industriei feminine. Pentru sexul feminin este trist faptul că realitatea femeii este atât de puțin și sumar prezentată.

Pentru ea a fost foarte importantă povestea în sine și că atunci când vezi mai multe etnii și povești foarte mult reciclate, te descurajează.

Dacă nu te interesează și nu ești destul de informat în legătură cu subiectul, ești tentat să o iei ca atare, exact cum e prezentat acolo.Cred că totul e de la începutul filmelor, de la începutul cinematografiei, din Golden Age; totul tot se propagă de acolo.Rolurile, de asemenea, au fost reciclate. Un exemplu ar fi, promovarea în special a stereotipului femeii de culoare albă.

Din 1920 reprezentarea a rămas aceeași până în 2020. În același timp pentru că mai mult bărbații se ocupau de această industrie, viziunea lor era cea dusă mai departe. Contează foarte mult cine a spus și cum a spus poveștiile și cum au fost. Femeile au ajuns să fie producători sau persoane cu rol important în această industrie destul de târziu. 

2. Din experiența ta de pana acum, din viata dar si din regie, ai sesizat diferenta intre abordarea rolurilor genului masculin si feminin (poti sa te referi la transparenta, la cat de real si adecvat este si cum esti tratat bazt pe asta)?

Din experiența mea in această industrie, ce am observat diferit atât în regie cât și în celelalte departamente, mai ales legat de posturile din domeniu este că femeile sunt considerate bune numai la câteva la cateva lucruri. Machiaj, păr sau costume, niciodată sunet imagine, montaj, pentru că acolo numai bărbații sunt de obicei ceu din domeniu.

Însă acum la facultate m-a bucurat enorm sa vad la cursuri atâtea fete.

Și când ești acolo in conducere observi că se folosește o abordare mai diferită. Oamenii se uită la tine și se uita foarte atent.

Va fi mereu o linie subțire între stereotipuri și ce e de fapt treaba ta. Ți se spune că ești delicată daca esti pe ceva tehnic si isterica sau autoritară, enervantă dacă ești pe ceva organizațional.

E greu mai ales cand sunt ideile preconcepute despre fete cum ca ar fi firave și că nu pot să ducă mult intelectual sau fizic .

E greu mai ales cand trebuie să ajuți, să conduci când trebuie să ai o anumita prezența și știi că ești judecată constant.

Pot să mai spun că în regie și în industria filmului pentru mine și colegele mele e foarte greu.

Mai ales că de exemplu eu trebuie să vin cu o idee și să le vând ideea.

Aici mi se pare că trebuie să inspiri încredere și asta e greu de obținut ca om, dar ca femeie nu mai zic.

Poate e o gândire toxica dar asta e impresia mea de până acum. Cum că trebuie să fiu tare și TREBUIE să îmi expun ideile într-un mod nu bun, foarte bun ca să fiu acolo.

3. Simti ca femeia e reprezentata in aceasta industrie intr un mod just si realist? Sau inca consideri ca ne lovim de prejudecati si portretizari stereotipice?

Da, încă cred că avem anumite stereotipuri și că, atât pe set cât și pe sticlă, sunt  văzute și portretizate printr-un male gaze crescut și hrănit de la începutul cinematografiei până acum

Un film la care mă gândesc de fiecrae dată când se întâmplă ceva nasol e “Young Weeks of a Woman” în care putem să vedem destul de clar cum e imaginea femeii în sine.

Încă consider că, la facultate nu sunt bărbați, ci sunt băieți cu prejudecăți încă lăsate, pentru că observ reacții diverse. 

Tu ca fată, cand vezi ceea ce e zis acolo, simți toate acele lucruri și sunt foarte puțini dintre noi care își dau seama cât de reale sau nu sunt chestiile.Noi în continuare avem o lacuna foarte mare despre cum sunt construite si gândite personajele.

Un serial ok e ” The Arcade” unde sunt personaje feminine bine definite, pentru că ceea ce vedem noi sunt aceleași tipologii redate în acest ciclu nerealist.Acest lucru, ne face pe noi femeile și fetele deopotrivă să vrem să ne încadram în acele tipoligii 

4. Ai observat o evolutie inspre bine in acest sens, comparativ cu ce era in trecut (incercam sa ne dam seama aici de schimbarile de a lungul anilor si daca mergem intr o directie buna intr un mod rapid)?

Am observat o evoluție destul de mică, cel puțin din ce am consumat eu, pentru că se fac anual sute de filme. O foarte mica schimbare care cred că vine treptat, că devenim mai ok pe partea asta, dar personaje mai reale, mai veridice sunt încă rare. Consider că avem foarte mult de muncă pe asta de reprezentar. Cred că ideile propuse încă sunt tandre, pentru că experiența feminină, pe ecreane si pe platouri, încă nu este cultivată îndeajuns și ne este frică să expunem tot dintr o dată. Ni se pare că frumusețea trăirii e prea bruta în punctul acesta.

La fel și restul reprezentărilor queer. Cred că astfel am putea să avem o comunitate mai unită și să nu fim închise in acele prejudecăți și cuburi întâlnite. Pentru că până la urmă asta e ideea de lasare a ceva din spatele a unor povesti reale și veridice.

5. In ce mod crezi ca e afectat statutul femeii de felulcare e portretizat in industria filmelor?

Îmi place foarte mult întrebarea asta pentru ca da, consider că l-a afectat enorm! Poate noi nu ne dăm seama de efectul pe care îl are un film, o poza sau o înregistrare asupra noastră.În momentul în care ne e perpetuat un concept, o reprezentare care nu e adevărată de fapt, dar noi nu întâlnim cu situația în sine, ajungem să o credem așa acum ne este data.

Ușor, ușor ne pierdem sensul de sine in căutarea asta de statut portretizat toxic și perfect.

Și în momentul în care tu vezi reprezentrea adevărată și autentică, te simți înțeles. Nu te mai simțit dat o parte, te simți… uman. De asta e importantă reprentarea femei într-un mod brut, adecvat, onest pentru noi toți. E ca să căpătăm mai multa înțelegere, iubire, umanitate.