Unde se duc românii atunci când nu-și petrec vacanța în România

Turismul este domeniul care asigură parte importantă din produsul intern brut unei țări, locuri de muncă, dar definește și călătoria pe care o fac oamenii cu scopul de a se destinde/recrea sau odihni. Totuși, o multitudine de persoane privesc turismul ca pe o afacere sau călătoresc în scopul de a face afaceri. Acest domeniu este considerat ca fiind una din cele mai puternice ramuri ale economiei, dacă nu cea mai importantă pe plan mondial.

Prin definiție putem să legăm cuvântul „turism” de mișcarea în jurul unui punct central sau o axă, cu scopul de a reprezenta acțiunea de călătorie dus-întors, astfel îl putem numi pe cel care întreprinde acestă acțiune „turist”.

Când vine vorba de România, țara în care găsim atât munți cât și mare, orașe mari și aglomerate, dar și sate părăsite, oamenii preferă aeroporturile. De ce? Pentru că pentru români, ideale sunt călătoriile în străinătate. Totuși, acest aspect s-a schimbat în timp, motivele fiind atât cele evoluționare cât și financiare. Astfel, când vine vorba de concedii, românii preferă atât destinațiile europene, cât și destinații pe alte continente de pe mapamond.  

 Astfel, conform unui set de date furnizat de Institutul Național de Statistică pe o perioadă determinată de timp (2008-2019), am reușit să realizăm o analiză a alegerilor pe care le fac românii în materie de călătorii. Mai mult, sursele umane ne-au confirmat și explicat motivele acestor rezultate.

Am încercat să corelăm vacanțele în străinătate cu veniturile medii. Totuși, datele furnizate de Institutul Național de Statistică în sensul veniturilor nu oglindesc numărul mare de turiști care au plecat din țară în 2012. În același timp, acestea două pot fi corelate începând cu 2015, unde se poate observa faptul că, pe măsură ce cresc veniturile, crește și numărul de turiști români din străinătate. Factorii reali ai creșterii din 2012 se ascund în spatele ofertelor avantajoase ale resorturilor străine.

Graficul arată că cea mai populară alegere a românilor în materie de concedii în cadrul perioadei anterior menționate și pe continente este Europa, un rezultat deloc surprizător. „Europa este, și considerăm că va fi mereu, cel mai vizitat continent de către români, deoarece este cel mai accesibil, atât ca deplasare cât și ca preț. Mai mult, considerăm că Europa are și cele mai relaxante și atractive destinații pentru români”, afirmă Antonia Potrovă, consultantul agenției de turism Magic Tours. Totuși, putem adăuga listei și continente precum Africa și Asia.

Ce zic experții

Managerul InfoTour, Cristian Dulea precizeză că destinațiile turistice din Africa sunt foarte atractive și neobișnuite și că deși sunt scumpe românii care au ca pasiune călătoria investesc într-un astfel de sejur. „Africa cuprinde atât țări bogate cât și regiuni extrem de sărace, deșerturi, păduri ecuatoriale și orașe pline de culturi total diferite față de ale noastre. Este al treilea cel mai vizitat continent în ultimii ani, preferându-se destinații precum: Madagascar, Egipt, Maroc sau Tanzania”. Asia, al doilea cel mai vizitat continent, are destinații mult mai luxoase, românii preferând în urma discuțiilor cu agenții de turism locuri precum: Dubai, Bangkok, orașe ale Chinei și Japoniei sau Singapore. America și Australia sunt continentele pe care românii nu le-au prea văzut și nu pentru că acestea nu au nimic de arătat, ci pentru că ofertele de zbor și cazare sunt scumpe, distanța este mare, iar procedura de a obține actele necesare este complexă.

În același timp, anul 2012 a fost un „boom” în materie de pachete avantajoase pentru turiștii români. Variantele all-inclusive din Turcia, Grecia și Bulgaria. Prețurile au fost mai mici decât prețurile din România, iar ceea ce au oferit hotelierii a fost mai avantajos în străinătate. Dintre acestea, ofertele din Turcia, Bulgaria și Grecia au fost cele mai ofertante, iar numărul mare de turiști din aceste trei țări dovedesc acest lucru.

Începând cu anul 2008, se observă că românii au ales să călătorească în număr mare prin agențiile dedicate, dar s-a înregistrat mai apoi o scădere semnificativă, anul 2010 fiind cel cu număr de turiști cel mai scăzut. Anul 2012 a fost, în schimb, cel în care românii au călătorit cel mai mult, urmând ca anul următor să existe o scădere drastică, chiar la jumătate din numărul anterior. Adăugăm că a existat mai apoi o creștere treptată a călătoriilor prin agenții, care în 2019 ajungea aproape de numărul din 2012. „Datorăm această creștere treptată atât onlineului cât și publicității. Oamenii au încredere mai mare în noi acum și doresc să fie în siguranță și totodată să nu își bată capul când vine vorba de planificarea vacanței”, spune Alexandrina, consultant OmegaTravel. Pentru că datele au stabilit că Europa este cel mai vizitat continent în cadrul perioadei determinate, reprezentăm și țările pe care le preferă aceștia.

Turcia este destinația turistică preferată de majoritatea românilor, înregistrându-se un număr de nu mai puțin de 1.783.105 de turiști. Următoarele locuri sunt ocupate de Grecia și Bulgaria, la o distanță numerică nu foarte mare, depășind 1.400.000 oameni. Țările din Europa Centrală și de Est sunt succesoarele numerice, Spania, Italia, Franța, Austria, Germania și Marea Britanie.

*Notă: Aici sunt culorile așa pentru că diferența mare dintre numere.

Nici pe harta lumii lucrurile nu se schimbă, precum era de așteptat. Țările din topul anterior rămân la conducere prin numărul de persoane care le vizitează, fiind neegalate sau urmate de țări din afara continentului european.

Vom analiza  în cele ce urmează, factorii care îi determină pe români să aleagă anumite destinații și care este  bugetul alocat unei vacanțe în funcție de zonă și preferințe.

Asia este unul dintre continentele preferate, opțiunile sunt multiple iar Thailanda, Laos, Vietnam, Cambodia și Indonezia se regăsesc în fruntea listei de călătorie. Aici, în proporție covârșitoare, cel mai popular mod de a călători este “ backpacking-ul” sau așa numitul călătorit minimalist, cu rucsacul în spate.

 Dar în ciuda faptului că Asia de sud-est atrage acest tip de turiști minimaliști întru-un număr foarte mare, există la orice colț resorturi de lux, pentru toate buzunarele. În ansamblu, unii români  călătoresc full time cu un buget de 200-300 euro pe lună, iar alții aleg vacanțe pe o perioadă de 2 săptămâni, la prețuri cuprinse între 5000 și 30000 euro.

Raportat la preț/calitate, trecem în partea opusă și vorbim despre America, unde turiștii preferă opulența și libertatea pe care o oferă Coasta de Vest, deșertul Nevada care este de asemenea un “must see”, Grand Canyon cu dimensiunile sale gigantice. Toate acestea îti vor oferi senzații inedite, dar în contrast cu Asia, din cauza distanțelor uriașe, călătoria cu rucsacul în spate nu este fezabilă iar îmbogățirea spirituală și culturală timp de două săptămâni, te poate face mai sărac cu minim 5000 euro.

Europa rămâne cea mai apreciată din punct de vedere turistic, acest lucru este influențat în mare parte de bugetul pe care îl are la dispoziție fiecare turist în parte. Napoli cu autenticitatea lui sau Florența, sunt orașe pentru care optează românii iubitori de artă, dar toate acestea vin cu un preț, Italia nefiind una dintre cele mai ieftine destinații de vacanță, 2000-3000 de euro sunt necesari pentru a te bucura timp de 7-10 zile, în limita decenței, de frumusețile acestei zone.

Cristian, turistul perfect

Cristian se numără printre turiștii români iubitori de travel și ne expune o părere despre vacanțele sale din Turcia și Grecia, cele mai vizitate două țări în contextul actual:„Cred că principalul motiv pentru care preferăm aceste destinații este apropierea, atât ca distanță cât și ca punct de vedere cultural și culinar. Bucătăria românească este puternic influențată de cea grecească și turcească, arta negocierii o avem în sânge iar bazarurile sunt locul ideal pentru a o șlefui. Turcia pentru mine este un loc mistic , unde frumusețea reliefului stă în melancolia lui. Ca puncte principale de atracție aș menționa Istanbulul(sau Constantinopole ca să nu îi supărăm pe  “prietenii” greci), un loc de întâlnire a două lumi, un soi de ornament și comoară a pământului turcesc.”

Toate capturile de mai sus au fost efectuate de către Cristian, care deși nu deține un aparat foto performant, îi place să imortalizeze fiecare moment al călătoriei pentru ca mai apoi să vadă cu ochi „noi” și în „diferite culori”, locurile din care a plecat.

„Locul din care am plecat nu e niciodată același cu cel în care ne întoarcem sau cu cel din care nu am plecat niciodată. Soarele nu răsare niciodată  în două locuri la fel.”

Am specificat anterior faptul că distincția între locații se face strict financiar deoarece toate destinațiile de vacanță oferă atracții turistice uluitoare. Mihnea este adeptul călătoriilor pe bani puțini și astfel pe parcursul studiilor a avut oportunitatea să viziteze majoritatea țărilor din Europa, având la dispoziție un buget maxim de 300 euro pe lună. Acest lucru a fost posibil datorită programului Erasmus prin care acesta a reușit să îmbine utilul cu plăcutul.

„Nu a fost nevoie să mă îndepărtez de locurile unde eram cazat pentru a mă bucura de frumusețile țărilor respective, era totul acolo. Dacă totuși voiam să explorez împrejurimile, mă urcam în tren și în două zile vizitam cel puțin 10 orașe, poate cu un buget de 50 euro “

Situația actuală a turismului mondial

Libertatea de a călători a fost îngrădită pentru un așa zis bine-comun. Deocamdată binele este doar la stadiul de plan, ramane de vazut daca va fi sau nu validat.

În contextul pandemiei, putem vorbi despre consecințe grave în ceea ce privește funcționalitatea turismului mondial, majoritatea agențiilor fiind nevoite să își stopeze activitatea, să anuleze și reprogrameze toate rezervările făcute de turiști până în acel moment.

Îngrijorător este faptul că toată perioada în care agențiile și-au oprit activitatea, a fost însoțită de incertitudine, toate strategiile s-au schimbat de la o zi la alta. Sanjar Imam, președintele Forumului turismului Karnataka, a declarat: “Nu știm cât timp această situație va persista și nu putem prevedea când lucrurile se vor îmbunătăți”, a afirmat el.

În cazul de față, majoritatea destinațiilor de lux, expuse anterior , riscă să ajungă în dezavantaj din cauza distanței, a costurilor ridicate și nu în ultimul rând al locației în sine(în ce măsură a fost afectată de virus).

Diana Stefana Maftei, Karla Fanea, Ștefan Paul Chețan